Veerkracht Yoga Beijum/Groningen

De kracht van helderheid, van aanwezig zijn, in het hier en nu! Dat staat centraal in mijn lessen bij Veerkracht Yoga Groningen.

Zachtheid & kracht in balans

Kracht en zachtheid zijn twee kwaliteiten, die zich zullen ontvouwen in jezelf, zodra je het pad van Yoga betreedt. Nu kun je enerzijds fysieke, emotionele en mentale kracht ontwikkelen door te “forceren”. Je zet je kiezen op elkaar, je zet door, je negeert signalen van ongemak of pijn. Je wilt een betere versie van jezelf, omdat je niet tevreden bent met de huidige versie. Dit is de weg die we gewend zijn te gaan. Maar je weet misschien al wel uit ervaring, dat dit geen duurzame weg is. Je houdt dit niet lang vol. En als je dit wel lang(er) hebt volgehouden, dan pluk je daar uiteindelijk ook de (negatieve) “vruchten” van. Het levert blessures op en in plaats van zachter worden, verhard je juist meer.
Je kunt anderzijds kracht ontwikkelen door juist zacht te zijn, geduld te hebben, te ontspannen, terwijl je je inspant, je grenzen onderzoekt en respecteert, maar wel volhardt in het proces. Dit is een meer duurzame manier om de enorme kracht die altijd in jou aanwezig is, te laten ontvouwen. Het is de kracht van Zijn. Het onderzoeken van de balans tussen kracht en zachtheid, tussen inspanning en ontspanning staat centraal in mijn lessen. We gaan samen dit proces aan op een nieuwsgierige, lichte en speelse manier èn met een vleugje humor!

Bewegen met aandacht

Zodra je yoga gaat beoefenen, zal je merken dat, als je op de mat zit/staat/ligt, je voelt dat je ‘dichter bij jezelf’ bent. Hoe kan dit? Dit heeft naar mijn idee alles te maken met aandacht. En aandacht is een van de belangrijkste pijlers van het beoefenen van Yoga bij Veerkracht Yoga Groningen.
In het dagelijks leven zijn we geneigd onze aandacht mee te laten gaan met alles wat er maar verschijnt: We worden elke seconde geprikkeld door iets wat we zien, voelen, ruiken, horen of proeven en de gedachten en gevoelens die we daarbij hebben ‘nemen ons als het ware mee’. Dit is een onbewust proces. En het stopt nooit. Zelfs niet als je slaapt. In de yogafilosofie wordt dit ook wel de “monkeymind” genoemd. Oftewel, je geest/mind die als een rondspringend aapje op alles reageert wat ie tegenkomt. En die van alles wat hij ervaart, verhalen maakt. Eindeloze verhalen. Dit zal je vast herkennen. En zo niet, vraag jezelf dan eens af, waar het toch vandaan komt, dat je soms zo moe bent. Terwijl je qua fysieke inspanning geen topsporter bent. Dikke kans dat het komt, omdat je met je aandacht continue alles wil “volgen” wat er gebeurt. En dat je het moeilijk vindt, om in deze voortdurende wervelwind van prikkelingen te kunnen ontspannen. Gevolg kan zijn dat je hierdoor niet alleen vaak moeheid voelt (fysiek en mentaal), maar ook een “niet verbonden voelen” en zelfs neerslachtigheid kan dan soms de kop opsteken.

Levensenergie laten stromen

Tijdens mijn yogalessen zal je deze blokkades van “prana” tegenkomen. Zal je stijfheid, en het gevoel ergens in je lijf “vast te zitten” tegenkomen. Zal je weerstand tegenkomen tegen bepaalde oefeningen, of juist je voorkeuren hebben. Misschien in het heupgebied, of de hartopeners, of misschien juist de aardende oefeningen. En dit is helemaal goed! Yoga beoefenen is een heel individueel proces van bewust worden. En we beginnen bij het lichaam. Je zult daarentegen snel merken, dat door met aandacht, zachtheid en kracht te bewegen, de levensenergie weer meer ruimte krijgt in jouw lijf om te stromen. Zelfs al na één les!

In harmonie met onzelf en het leven

Tijdens mijn lessen bij Veerkracht Yoga Groningen sta ik veel stil bij de ademhaling. Bewegen en ademhalen zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door ons “druk zijn” met het leven, zijn wij geneigd om over het algemeen vrij oppervlakkig, hoog in de borstkas te ademen. Dit doen we onbewust. Het is echter niet bevorderlijk voor ons welbevinden en onze gezondheid. Tijdens de yogales bij Veerkracht Yoga Groningen laten we de bewegingen met de adem samenlopen: Een natuurlijke flow van ademen en bewegen ontstaat. Ook worden er gerichte ademhalingsoefeningen gedaan, die een lage, ontspannen buikademhaling bevorderen. Daarnaast doen we ook oefeningen met de adem, waarbij je leert je energie te kalmeren en in balans te brengen. De les wordt beëindigd met een ontspanningsoefening en/of een moment van meditatie.

Wil je ook een proefles komen doen? Wees welkom!